søndag 22. april 2018


Velkommen til klassisk yoga, som er en yogaform hvor vi gjør fysiske øvelser, avspenning, pusteøvelser og meditasjon.

HØSTEN 2018
MANDAGSKURS Yoga og meditasjon - Kveldskurs
kl. 19.00 - 20.30
Dette kurset passer både nybegynnere og erfarne. Det vil være grundige instruksjoner for de som kan lite, og alternativer til de som er mer erfarne i sin praksis.

Pris: Det er 14 mandager fra 27.08 til og med 03.12, pris for hele høsten er 2.200,- . Dersom du ønsker å dele det i to, kan du betale for ett kurs a 7 ganger kr.1200 (kr. 900,- for ungdom 13-19 år per kurs).
Datoer: fra 27.08 til 03.12, fri i høstferieuka 08.10.

FREDAGSYOGA  KLIPPEKORT 7x / DROP IN
kl. 16.15 - 17.30
Fredagstimen passer godt om du ikke har anledning til å følge alle ganger i en kursrekke, og om du er nybegynner og erfaren.  Det vil være grundige instruksjoner for de som kan lite, og alternativer til de som er mer erfarne i sin praksis.

Datoer: 19.10, 26.10, 02.11, 09.11, 16.11, 23.11, 30.11, 07.12
Pris: Kurspris for klippekort er for 7 ganger 1200,- / drop in 200,-
Minimum 5 påmeldte til klippekort

SALTVANNSSKYLLING
Saltvannskylling er yogaens grundigste renselsesprosess. Ved å drikke varmt saltvann, gjøre enkle øvelser og gå på toalettet innimellom, gjennomskylles hele mage- og tarmkanalen. Saltvannskylling er sunt for tarmen. Tarmveggen renses for gammelt belegg og avleiringer og opptar derfor lettere næringsstoffer, vitaminer og mineraler fra maten. Samtidig gir gjennomskyllingen en gjennomgripende avspenning i kroppen.

Dette minikurset innebærer en 1,5-times orientering uka før en lørdags formiddag med skylleaktiviteter. Du må være innstilt på å følge en diett i et par dager før skyllingen, og i minimum 10 dager etter skyllingen (anbefalingen er så å gå over på en vegetarisk diett i ytterligere 30 dager). Les mer om dette under fanen Saltvannskylling på nettsiden her.

Dato:
Mandag 14.09.2019 informasjonsmøte kl. 17.00-18.30
Lørdag 19.01.2019 skylledag fra kl. 09.00 – ca. 15.00

Pris: kr. 1.600,- inkluderer kurstid, ett måltid i etterkant av skylling og neseskyllekanne
Minimum 5 påmeldte – maksimum 10 deltakere

Påmelding: Send epost med navn, adresse, mobilnummer til marianne.synnesk@gmail.com

VELKOMMEN!!


søndag 19. november 2017

Har du lyst til å lære yoga?

Nå ligger vårens yoga aktivitet ute! Velkommen til klassisk yoga, som er en yogaform hvor vi gjør fysiske øvelser, avspenning, pusteøvelser og meditasjon.


MANDAGSKURS Yoga og meditasjon - Kveldskurs 
kl. 19.00 - 20.30
Dette kurset passer både nybegynnere og erfarne. Det vil være grundige instruksjoner for de som kan lite, og alternativer til de som er mer erfarne i sin praksis. 

Pris: Kurspris 1300,- (kr. 1000,- for ungdom 13-19 år per kurs).Vårkurset 8 ganger er fra 16. april til og med 18. juni. Det blir ikke undervisning pinsen 21. mai og 11. juni.
 
FREDAGSYOGA  KLIPPEKORT / DROP IN
kl. 16.15 - 17.30
Fredagstimen passer godt om du ikke har anledning til å følge alle ganger i en kursrekke, og om du er nybegynner og erfaren.  Det vil være grundige instruksjoner for de som kan lite, og alternativer til de som er mer erfarne i sin praksis.

Datoer: Hver fredag (ca 17) med oppstart 19. januar og siste fredag 8. juni. Det er ikke undervisning i vinter- og påskeferieuka og i mai (pga mange fridager/langhelger).

Pris: Kurspris for klippekort er for 8 ganger 1200,-/ 10 klipp 1500,- / drop in 160,-

Påmelding for mandager/fredager: Send epost med navn, adresse, mobilnummer til marianne.synnesk@gmail.com

VELKOMMEN!!

mandag 24. april 2017

Fullstendig oppmerksom - Pratyahara


På norsk kan Pratyahara begrepet oversettes med full oppmerksomhet eller å være fullt oppslukt av noe. Bli ett med øyeblikket, slik at man ikke legger merke til det som er rundt.


Denne praksisen er nevnt i den første, viktige skriftlige nedtegnelsen av yoga Patanjalis Yoga Sutra (ca 200 f.Kr), og ble der definert som èn av de 8 grener av yoga. I følge Patanjali er pratyahara broen mellom den ytre og den indre yogaen. Og det er det første, grunnleggende stadiet av oppmerksomhet som må til dersom man skal kunne komme videre i de meditative praksisene Dharana – konsentrasjon; Dhyana – meditasjon og Samadhi – en tilstand av å «bli ett med alt». 


Det er flere måter å øve opp oppmerksomheten på. Under finner du noen øvelser som gjøres samtidig med yogaøvelsene og de kan gjøres hver for seg, eller flere samtidig.



1. «Hvordan oppleves det» underveis og etter det jeg gjør
Utforske hvordan det kjennes i kropp og sinn i det du gjør/har gjort akkurat nå. Lukk øynene og kjenn etter.

2. Pusten
Alternativ 1: Følge og koordinere pust og kroppens bevegelse i yogaøvelser (eller annen aktivitet, som å gå, male el)
Alternativ 2: Følge pustens gang inn/ut av nesen

3. Intensjon
Vie dagens yogapraksis til et tema. Utforske en intensjon, en sinnstilstand eller et ønske i den aktive yogaen. For eksempel, om du har uro i kropp og sinn – utforske og tenke «ro». Hvis du kjenner tristhet – utforske «glede». Andre nøkkelord kan være omsorg, kjærlighet, styrke, energi, gi slipp…

4. Energiområder (chakraer)
Gjennom øvelser konsentrere på et område i kroppen. Yogaens fysiske øvelser har ofte et energiområdet tilegnet den enkelte øvelsen, for eksempel i Rytterstilling konsentrerer vi på området mellom øyebrynene (Agia chakra), eller i Haren området nederste del av magen/rundt navlen (Manipur chakra)


5. Konsentrasjon på èn av sansene, som lytting
Dette gjør vi i meditasjonen Indre Stillhet, i første fase. Lytte og konsentrere på opplevelsen det gir uten å bli fanget opp av sinnets aktivitet med å tenke over HVA vi lytter på, men bare oppleve lyden i seg selv og den opplevelsen det gir.
Denne øvelsen kan også gjøres med smak, synsinntrykk, lukt eller berøring.