torsdag 2. september 2021

Nye lokaler i Hammondgården


 Vi har flyttet - og holder nå til i toppetasjen på Hammondgården, Storgata 125, sammen med Rom-for-trening.

Vi gleder oss til å ta i mot gamle og nye kunder i urbane, lyse og luftige lokaler. INNGANG på siden av bygget i passasjen mot Hotell VIC, gjennom en glassdør og opp i 3 etasje.










torsdag 8. april 2021

MANDAGSYOGA KURS start 06.09

Jordnær yoga som passer for folk flest! 
Kurs i klassisk yoga hvor du får enkle øvelser med grundige instruksjoner om du er nybegynner, og mer krevende øvelser om du er mer erfaren i din praksis.
Klassisk yoga gir en bred tilnærming til yoga, med fysiske øvelser, pusteøvelser, meditasjon og avspenning.
Det er 13 mandager kl. 19.15-20.45 fra 6. september til og med 6. desember. Det blir ikke undervisning 27.september og i høstferien 11. oktober.

MED KORONA FORBEHOLD. Dersom det blir nye restriksjoner iht at viruset skulle blusse opp igjen, vil undervisningen bli flyttet over på nett (slik det har vært gjort i våres).

Pris: Kurspris for høstsesongen er kr. 2.600,-.

Betalingen kan gjøres på Vipps til Yogaspiren #607249 eller så kan du få faktura, si i fra ved påmelding.

Påmelding:
Bindende påmelding, send melding til tlf:99017475 eller på messenger- send navn, adresse, e-post og mobil Tlf.

søndag 14. februar 2021

Energi - kraften til livet



Er du full av futt, eller føler du at du sleper deg gjennom hverdagen? For mye og for lite energi kan være slitsomt. Har man veldig mye energi, kan det gå over i uro og rastløshet. Og har man for lite, så er det ikke overskudd til det du gjerne skulle ha gjort.

Ubalanse i energien kan komme av over- eller understimulering av kropp og sinn. Eller, i henhold til ayurveda (yogaens medisinske tradisjon), kan det være at du er følsom for, og blir påvirket av, årstidenes energi.

Yoga har mange virkemidler for å bringe balanse i energien. De viktigste er pusteøvelser, energilåser (mudraer) og avspenning (yoga nidra). Og gjerne sammen med middels anstrengende, dynamiske  fysiske øvelser.

Pusteøvelser som kan være nyttige for å stimulere energi kan være Blåsebelgen, Ujayii pust, 4 sniff-pusten eller Pumpepust. Og for å roe ned og finne balanse Vekselpusten og Chandra Nadi.

Av energilåser er det mange muligheter. Mudraer for mageområder som Magelås, Agni Sar og Nauli er nyttige. Og spesielt viktige er mudraer for underlivet, som Tordenkilen, Hoppas holdning og Rotlås. 


Koshaer - Menneskets 5 kropper

Læren om energi har sin helt egen plass i yogaens lære. Det sies at vi mennesker er satt sammen av 5 kropper. - eller lag om du vil.

 

Den ytterste er den fysiske kroppen - Annamaya. Den må pleies gjennom bevegelsem hvile og riktig næring.

Energikroppen - Pranamaya - er den subtilt opplevde energien i kroppen. Som driver oss til handling. Pusteøvelser, Pranyama, forstås som pleie av livets kraft

Energiområdene, chakraene, kommer til uttrykk i denne "kroppen". Det finnes nemlig mange typer energi, og det sies at disse knyttes til ulike deler i kroppen. Dette er et stort tema i yogaen, og det er både fysiske øvelser og meditasjoner som benyttes for å bringe harmoni i de ulike energiene.



Sinnet - Manomaya - den tredje "kroppen" er de instinktive prosessene, rask respons på omgivelsene, tanker og impulser. Hvis du har lest Kahnemanns teori om menneskets tenking, passer denne delen som beskrives som Manomaya perfekt til Kahnemans definisjon av System 1 - som virker automatisk og hurtig, med liten eller ingen anstrengelse og ingen opplevelse av viljeskontroll. Det er fasinerende ar yogaens observasjon for lang tid tilbake, i dag blir bekreftet av forskning. 

Praktisering av tilstedeværelse (Pratyahara) vil være viktig for å forstå de instinktive prosessene som finnes i kroppen.

Sinnet - Vijnanamaya - kalles klokskapens "kropp". Den intelligente tanken, som resonnerer, forstår erfaringer, setter sammen informasjon til ny kunnskap. Og som passer til Kahnemans definisjon av System 2 - tildeler oppmerksomhet til de anstrengende mentale aktivitetene som krever det, inkludert komplekse utregninger. Aktiviteten til system 2 assosieres ofte med en subjektiv opplevelse av agens, valg og konsentrasjon. 

Meditasjonsaktiviteter som konsentrasjon (Dharana) og væren/hvile i et åpent sinn (Dhyana) er praksis for å forfine og utvikle denne kroppen.

Sjelen - Anandamaya - din innerste kjerne av deg selv. Som er det helt unike, det som gjør deg til deg. Og som du kan forstå gjennom yoga, søken etter kunnskap og stillhet. Det som gjør et menneske komplett og unikt.  


Om du har lyst til å lese mer om Kahnemanns teori:

Tenke fort - eller langsomt av Daniel Kahnemann